
Momenteel is het zo dat de kinderen (met uitzondering van de kleuters) tussen de middag een kwartier tijd hebben om te lunchen, om vervolgens een half uur buiten te gaan spelen. Tijdens het kwartier lunchen is er een lesactiviteit gepland. Dat betekent, dat de kinderen aan het eten zijn en ondertussen ook een bepaald aanbod, een instructie, een spreekbeurt o.i.d. krijgen. Wij merken echter dat die twee dingen tegelijkertijd niet zo makkelijk samen gaan en dus beide niet de aandacht krijgen die ze zouden moeten krijgen. De effectiviteit van de aangeboden lesactiviteit is minder groot, omdat er niet met volledige betrokkenheid aan deelgenomen wordt. De kinderen zijn daarnaast onvoldoende bewust bezig met hun middageten, zo blijkt uit onze ervaringen, de ouder-en leerlingtevredenheidspeiling, signalen van ouders en gesprekken met de MR. Ook uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is, bewust bezig te zijn met eten. Hierdoor worden de juiste signalen vanuit de hersenen naar de spijsvertering gestuurd, waardoor deze beter werkt en het dus gezonder is.
Vanuit bovenstaande inzichten en ervaringen vinden wij het belangrijk om het eten en de lestijd los te koppelen. Dit betekent dat we vanaf het nieuwe schooljaar, tussen de middag een kwartier tijd gaan besteden aan het eten van de lunch, zonder daar een lesactiviteit aan te koppelen. Daardoor houden de kinderen zich in dat kwartier (met zoals gezegd een uitzondering bij de kleuters, die eten iets langer) alleen maar bezig met het eten. Aan deze oplossing zit een gevolg, want dat kwartier dat nu tijdens het eten ingevuld wordt als lestijd kan niet ‘verdwijnen’. Daarom zal dat kwartier lestijd komend schooljaar aan het einde van de dag toegevoegd worden, waardoor de schooldagen vanaf schooljaar 2020-2021 zullen eindigen om 14:15u (in plaats van de huidige 14:00u). De MR heeft in de vergadering van 11 maart formeel toestemming gegeven voor het wijzigen van de lestijden.